Fablernas Värld 4/3-5/4
Återkommande i de tre konstnärerna, Marie Karlsson, Johanna Borgenstål och Katarina Rödings verk är att djuren står i centrum och berättar om maktmissbruk och klimathot. Det som först kan se oskyldigt och gulligt ut, Ulliga rättvisedjur som Katarina Röding skriver, har en djupare innebörd.
En fabel ska i sin uppbyggnad bygga på en sensmoral som får oss att tänka till, ett exempel är det kända citatet "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”. Ett sätt att lyfta frågor om vad som är rätt och fel. Ett berättargrepp som ibland används i länder med hård censur där konstnärer och författare måste linda in sina budskap. Så är dock inte fallet här, i dessa verk blir djuren snarare förmedlare av brinnande aktuella frågor som vi betraktare gärna vill värja oss emot. Då kan ett ”gulligt djur” hjälpa till att öppna upp våra hjärtan.
De tre konstnärerna använder olika stil och uttryck i sina bilder, från Katarina Rödings naivistiska stil till Johanna Borgenståls illustrativa bilder och Marie Karlssons collage. Det som för dom samman är att alla brinner för att lyfta frågan om klimat, djur och natur och människans förhållningssätt till dessa.
Presentation konstnärer
Marie Karlsson
Född 1981, uppväxt i Pålänge, bosatt i Kalix.
Marie Karlsson är yrkesverksam slöjdare, konstnär och kursledare sedan 2007 med egna företaget marieyeah! Utbildad på Falkenbergs konstskola. Hela hennes konstnärskap genomsyras av ett behov av att belysa miljö och resursfrågor. Ibland genom måleri, fotografi, skulptur eller mixed media. Teman är ständigt natur, miljö, miljöförstöring och människans förhållande till naturen vilket går igen i allt hennes skapande.
Till utställningen Fablernas värld har hon jobbat med att återbruka och förnya gamla verk. Flera av verken belyser det klimathot vi står inför idag.
In the garden (again), funderar konstnären på hur viktig kontakten med växter och djur är för oss människor. I verket har hon bland annat använt sig av sin pappas handskrivna anteckningar i grönt bläck, från 60-talet.
I Backlash (still happening), vill hon belysa vår långa historia av övergrepp på naturen. Hur ekosystemet hotas av kollaps då klimatförändringen går snabbare och snabbare och naturen slår tillbaka mot det mänskliga samhället.
I Beauty and the XXX (Yeah right what ever), frågar sig konstnären vad som är viktigast för oss människor. Varför vi gör de val vi gör.
I Global warming (-Hey global leaders, anyone awake???) frågar sig konstnären varför klimatomställningen går så långsamt, har världsledarna stängt av sin förmåga att lyssna, eller förbereder dom sig själva genom att bygga hus med förbyelsebar energi och odlingsmöjligheter där de kan överleva det hotande kaoset.
Kontakt:
Email: marieyeah@gmail.com
Telefon: 070-677 07 67
Instagram: @marie_yeah
Facebook: @marieyeahslojd
Hemsida: www.marieyeah.se
Johanna Borgenstål
Född 1982 och uppvuxen i Vistträsk utanför Älvsbyn, bor och verkar i Altersbruk i Piteå Kommun.
Till utställningen Fablernas värld har Johanna Borgenstål valt ut målningar från de senaste åren som passar in på temat. Detta föll sig ganska naturligt då Johannas konst ofta innehåller djur och natur uttryckt på ett fantasifullt sätt där djuren ofta får förmedla mänskliga funderingar, tankar och känslor.
Målningen ”Robins woods” är ett verk med en liten ordvits i titeln som anspelar på Disneys rävversion av Robin Hood och Robin som är det engelska namnet på rödhake. Den handlar om att skogen inte bara kan tillhöra människorna som av en händelse äger marken där den står, även rävar, rödhakar och andra levande varelser borde ju få finnas där på liknande villkor. Den något ängsliga rävungen på bilden undrar varför vi människor fått för oss att vi har ensamrätt att styra och ställa på denna planet.
Liknande teman återkommer i flera av Johannas målningar, tankar och funderingar om jorden, världen, universum och allt, ofta inlindat i skog, grönska och med ”gulliga djur” i blickfånget.
”Se och hör” handlar om att vara uppmärksam på vad som händer runt omkring.
”Gå bort” och ”Gå hem” är två målningar som liknar varandra men som man kan ana är varandras motsatser, där den första handlar om att ta mod till sig och ge sig ut i världen där det känns lite otryggt men spännande. Den senare om hur man på väg hem kan blicka tillbaks på hur det var och sedan dra sig tillbaka till sin trygga plats och andas en stund inför nästa äventyr.
Johanna Borgenstål trivs bäst och inspireras mest ute i naturen, hon uppskattar mycket att spendera tid ute i skogen, på älven bland berg och dalar. I bästa fall får hon se vilda djur i farten och plocka med sig hem olika bär när det är säsong för det. En trettio minuters promenad hemifrån har Johanna sedan 2017 sin ateljé i den gamla skolan i Bodträsk. Utöver måleri jobbar hon med olika, gärna återanvända material som textil, metall, trä, papper m.m. i två och tredimensionella verk.
Kontakt:
E-post: j.borgenstal@gmail.com
Telefon: 070-660 70 11
Instagram: j.borgenstal_arts
Hemsida: www.johannaborgenstal.com
Katarina Röding
Född 1945 i Boden, bor och verkar i Luleå.
Till utställningen Fablernas värld har Katarina jobbat med ett naivistiskt uttryck. Ofta har hon djur i sina målningar med ett politiskt budskap och med miljötänkande om naturen, djur och deras överlevnad.
Regnskogen brinner. Älgarna får allt svårare att hitta mat på kalhyggena. Hotade vilda djur, varav vissa snart inte finns kvar. Översvämningar där vildlaxen begränsas att förflyttas sig på grund av vattenkraftverk.
Ulliga rättvisedjur som genom tiderna hjälpt människor att överleva.
Fantasifabler; En älva i månsken.
Genomskinliga kvinnor som dansar med en fabel från 1700 talet.
Gammalt möter nytt (ram från Altappens spinkkaj).
Katarina har gått på Sunderby Konstskola (2006-2009) och var med och startade Studio 31 (2010-2013) med galleri och hantverk. Hon arbetar främst med måleri, grafiktryck och blandteknik. Att skapa konst är för henne en meditativ process och en resa i sitt inre.
Kontakt
E-post: roding.hallbom@outlook.com
Telefon: 070-640 40 61