1/2 Preview: A Soul Transplant av Vivian Caccuri

Under Januari månad har ljudkonstnären Vivian Caccuri arbetat med verket A Soul Transplant under en residensvistelse på Acusticum. Verket kommer att ställas ut på Röda Sten i Göteborg men norrbottningarna kommer att få chansen att se och lyssna på verket under en förhandsvisning på Acusticum, fredag den 1 februari,12.30.
 
Med ljud och ljus som verktyg utforskar Vivian Caccuri den västerländska kolonialismen, sociala strukturer och normer. A Soul Transplant är ett nytt verk skapat under en residensvistelse på Studio Acusticum i Piteå. Den utgår från en mytologisk berättelse om det ömsesidiga genetiska beroendet mellan människor och myggor.
 
För myggor är det surrande ljudet kärleksförklaringar, för människan är det avskytt. I A Soul Transplant knyter konstnären an till insekterna och surrandet är grunden för verket. Caccuri menar att i ett mytiskt förflutet var människorna odödliga och saknade individualitet, de var omöjliga att skilja från varandra, som riskorn eller termiter. När malarians andar, gula febern och andra virus smittade myggan blev det slutet för det oändliga kollektivet. Myggan blev människans dödliga fiende. Det skulle kunna betraktas som en tragedi, men dödligheten skapade också individen, människan började känna rädsla, kärlek, ångest, mod, ambition, tillhörighet, ensamhet, tidsrymden och så vidare.
 
Kompositionen, som skrivits av Caccuri och som spelats in under en residensvistelse i Piteå (en del av Swedish Lapland Artist in Residency) har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Röda Sten Konsthall, Resurscentrum för konst och Studio Acusticum. I kompositionen kombineras den mänskliga rösten med piporgel, myggljud och blåsinstrument. Ljudverket framförs till största del i mörker genom en storskalig ljud- och ljusinstallation i Röda Sten Konsthalls utställningsrum Katedralen.
 
Om Vivian Caccuri:
Vivian Caccuri är född i São Paulo, Brasilien, 1986. Hon har utvecklat projekt runt om i Brasilien och utomlands, bland annat i Manaus (Brasiliens Amazonas), Accra, Detroit, Helsingfors, Wien, Venedig, Kiev, Valparaíso och New Mexico. Under sin karriär har hon samarbetat med musiker så som Arto Lindsay (USA/Brasilien), Gilberto Gil (Brasilien), Wanlov (Ghana) och har nyligen släppt sitt första musikprojekt, Homa. Hennes ljudinstallationer och kompositioner har spelats på radiostationer så som Resonance FM (London), Kunstradio (Wien) och Rádio Mirabilis (Rio de Janeiro). Caccuri deltog i den 36:e upplagan av São Paulo Biennalen (2016) och i Kochi-Muziris Biennale (2018). Sin första bok, Music is What I Make (2012), skrev hon vid Princeton University. Den publicerades i Brasilien och prisades med Funarte Prize of Critical Production in Music år 2013. Caccuri bor och arbetar i Rio de Janeiro, Brasilien.