Workshop i tryck och målning med Reaktivfärger på tyg
 

Ninna Berger: Experiment
Ninna Berger: Experiment

 Reaktivfärger färgar in fibern och blir ett med tyget. Med Reaktivfärger går det att arbeta med färgerna fritt direkt på tyget, hälla, skvätta osv, att måla på tyget liknande målning, arbeta med mönster i tryckramar för övertryck som bildar ytterligare nyanser osv. Alla färger går att blanda inbördes för att skapa en personlig färgkarta. Reaktivfärgerna skiljer sig på så sätt mycket från de vanliga pigmenttryckfärgerna som lägger sig ovanpå fibern och bildar en ”plastig” yta med större begränsningar i färgskalan.
 
Workshopen är ett tillfälle att lära sig tekniken, prova på och undersöka pigmentens egenskaper för att senare kunna använda reaktivfärger i den egna konstnärliga praktiken. Under helgen är det bra att experimentera på mindre tyger med olika tillvägagångsätt förutsättningslöst. Helgen ska också vara till för att dela erfarenheter och för samtal kring arbetssätt och process.
 
Ninna Berger, residenskonstnär på KKV Luleå, kommer att visa och prata om sina erfarenheter med reaktivfärger, patinering och experiment med olika typer av pigment och tekniker och hur hon applicerar dessa i sin praktik.  
 
”Jag arbetar med skulptur, installation och text. De material jag arbetar med är ofta kopplade till minnen och aktiviteter. Verken antar ofta ett abstrakt uttryck och material, artefakter och berättelser i lager på lager kopplas samman till en helhet. Jag arbetar ofta med teman så som misslyckande och ärlighet, tid och förväntningar. Arbetstiteln för de verk och texter jag arbetar med just nu är ”It Takes Courage To Embrace (Human) Nature”. Jag arbetar i lager på lager från väggen ut i rummet och i rummet med skulpturala dimensioner. I den research jag gör för ett textbaserat arbete blandas skönlitterära referenser med naturvetenskap, sociologi, självbiografi och fiktion.” Ninna Berger MFA Textil, Konstfack (www.ninnaberger.com)
 
Material du behöver ta med dig:

  • Tvättade tyger i bomull, lin, ull, siden och viskos, gärna olika kvaliteter i ca A3 storlek. Det är bra om du tar med flera tyger eftersom du då kan arbeta parallellt med flera samtidigt. På så vis kan du bygga upp ett litet experiment bibliotek. Det är viktigt att tygerna är tvättade med lämpligt tvättmedel eftersom all apparetur (industrikemi) annars hindrar pigmenten från att tränga ner i fibern.
  • Färdiga tryckmallar dvs former utskurna i tex OH-plast att lägga i tryckramen (det går bra att endast arbeta på fri hand/måla på tyget om du vill det).
  • Penslar och andra verktyg som kan användas till att applicera färg.
  • Maskeringstejp.
  • Vattenfast märkpenna för att märka tygerna med färgrecept.
  • Strykjärn till fixering (viktigt!) och tunt bomullstyg som används som mellanlägg mellan strykjärn och alster.
  • Hårfön för att förkorta torktider.
  • Ninna tillhandahåller färdigbelysta ramar med enkla mönster, tex ränder och cirklar som alla kan använda för att experimentera.
Färgerna kommer från Zenit och på deras hemsida kan du läsa ytterligare om pigmenten.

Arrangörer: KKV Luleå i samarbete med Resurscentrum för konst inom projektet Swedish Lapland AiR

Info & anmälan

29 - 30 september, 2018
10.00 - 16.00

Lokal: KKV’s screentryckssal. Kronan H5 I Luleå
Kostnad: 2000 kronor/ordinarie
1600 kr/studentpris.
Pigment och andra kemikalier går att köpa till reducerade priser på plats. Kaffe ingår.
Anmälan: Birgitta Lindström, föreståndare KKV
e-post: info@kkvlulea.se
telefon: 070-266 87 18